Zum Ende des Wintersemesters zeigen die Absolventinnen (m/w/d) der Freien Kunst ihre Diplomarbeiten. In den Klassen und den Werkstätten im Altbau sowie der AkademieGalerie sind rund 70 Abschlussarbeiten aus den Bereichen Bildhauerei, Bühnenbild und -kostüm, Fotografie, Malerei und Grafik, Medienkunst, Performance sowie Schmuck und Gerät zu sehen.

 

Eröffnung: Do | 06.02.2025 | 18:00 Uhr | Foyer Neubau | Akademiestr. 4; Verleihung der Diplome und Bekanntgabe der Preisträgerinnen (m/w/d) durch die Präsidentin, Prof. Karen Pontoppidan. Die Ausstellung ist von 19:00 bis 23:00 Uhr geöffnet.
Datum: Fr | 07.02.2025 - Di | 11.02.2025
Öffnungszeiten: Fr, Mo, Di | 14:00 - 20:00 Uhr, Sa & So | 12:00 - 20:00 Uhr
Ort: Akademie der Bildenden Künste München | Altbau | Akademiestr. 2 & AkademieGalerie | U-Bahnhof Universität | Ausgang Akademiestraße

Führungen durch Studierende: Fr | 07.02.2025 | 17:00 Uhr, Sa | 08.02.2025 | 14:00 Uhr, So | 09.02.2025 | 14:00 Uhr; Treffpunkt im Foyer des Altbaus, keine Anmeldung erforderlich.

 

Raumplan

 

 

Preisträgerinnen (m/w/d) Diplom 2025:

DAAD - Preis: Marjan Baniasadi / Klasse Andrea Büttner
Debütantinnenförderung (m/w/d): Antonio Dordevic / Klasse Korbinian Schmidt, ehem. Katrin Brack
Debütantinnenförderung (m/w/d): Silvia Gardini / Klasse Gerry Bibby
Debütantinnenförderung (m/w/d): Béla Juttner / Klasse Peter Kogler
Debütantinnenförderung (m/w/d): Ömer Faruk Kaplan / Klasse Florian Pumhösl
Debütantinnenförderung (m/w/d): Roman Toulany / Klasse Andrea Büttner
Debütantinnenförderung (m/w/d): Tabata von der Locht / Klasse Schirin Kretschmann
Preis des Akademievereins: Haha Wang / Klasse Nicole Wermers
Preis der Erwin und Gisela von Steiner-Stiftung: Pierre-Yves Delannoy / Klasse Julian Rosefeldt
Preis der Stiftung Kunstakademie: Johannes Kiel / Klasse Hito Steyerl
Preis des Stipendienfonds der AdBK München: Sara Mayoral Jimenez / Klasse Alexandra Pirici
Preis des Stipendienfonds der AdBK München: Milena Wojhan / Klasse Peter Kogler

Es ist wieder soweit, zum Ende des Wintersemesters zeigen die Absolvent*innen der Freien Kunst ihre Diplomarbeiten. In den Klassen, den Werkstätten im Altbau und im Garten sind rund 70 Abschlussarbeiten aus den Bereichen Bildhauerei, Bühnenbild und -kostüm, Fotografie, Malerei und Grafik, Medienkunst, Performance sowie Schmuck und Gerät zu sehen.

 

Eröffnung: Do | 08.02.2024 | 18:00 Uhr | Neubau | Akademiestr. 4; Verleihung der Diplome und Bekanntgabe der Preisträger*innen durch die Präsidentin, Prof. Karen Pontoppidan. Die Ausstellung ist bis 23:00 Uhr geöffnet.

Datum: Fr | 09.02.2024 - Di | 13.02.2024

Öffnungszeiten: Fr, Mo, Di | 14:00 - 20:00 Uhr, Sa & So | 12:00 - 20:00 Uhr

Ort: Akademie der Bildenden Künste München | Altbau | Akademiestr. 2

 

Einladungskarte

Raumplan

 

Preisträger*innen:

DAAD - Preis: Georgia Kaw / Klasse Florian Pumhösl
Debütant*innenförderung: Jonas Höschl / Klasse Olaf Nicolai
Debütant*innenförderung: Ju Young Kim / Klasse Olaf Nicolai
Debütant*innenförderung: Michael Mönnich / Klasse Nicole Wermers
Debütant*innenförderung: Eduardo Palomares / Klasse Alexandra Pirici
Debütant*innenförderung: Rosanna Marie Pondorf / Klasse Peter Kogler
Debütant*innenförderung: Maxine Weiss / Klasse Raphaela Vogel, ehem. Alexandra Bircken
Preis des Akademievereins: Anna Schübel / Klasse Armin Linke
Preis der Erwin und Gisela von Steiner-Stiftung: Younsik Kim / Klasse Raphaela Vogel, ehem. Alexandra Bircken
Preis der Stiftung Kunstakademie: Tatjana Vall / Klasse Pamela Rosenkranz
Preis der Franz Altmann-Stiftung: Merlin Stadler / Klasse Alexandra Pirici
Preis der Franz Altmann-Stiftung: Veronica Burnuthian & Aelita Le Quément / Klasse Toulu Hassani, ehem. Markus Oehlen

Es ist wieder soweit, zum Ende des Wintersemesters zeigen die Absolvent*innen der Freien Kunst ihre Diplomarbeiten. Eine schwimmende Betonskulptur - 800 von 5000 originalen Zeichnungen, jeden Morgen entsteht eine neue – 4 Methoden zur Dekolonisation – Glasobjekte - Malerei – Medienkunst - Musik - Performance. Rund 70 Abschlussarbeiten sind in den Klassen und Werkstätten im Altbau, im Garten und im Neubau zu sehen.

 

Eröffnung: Do | 09.02.2023 | 18:00 Uhr | Altbau | Historische Aula; Verleihung der Diplome und Bekanntgabe der Preisträger*innen. Die Ausstellung ist von 19:00 – 23:00 Uhr geöffnet.
Datum: Fr | 10.02.2023 - Di | 14.02.2023
Öffnungszeiten: Fr, Mo, Di | 14:00 - 20:00 Uhr, Sa & So | 12:00 - 20:00 Uhr
Ort: Akademie der Bildenden Künste München | Akademiestr. 2 - 4

 

Raumplan

 

Flyer

 

Wir freuen uns, dass wir Ihnen den 2. Teil des Diploms 2022 der Klassen für Freie Kunst als Teil der Jahresausstellung 2022 (24.-31.07.2022) zeigen können. Rund 20 Absolvent*innen zeigen ihre Arbeiten im Sommer, da sie auf Grund der coronabedingten Flexisemester ihren Prüfungstermin verschoben haben.

 

Die Ausstellung zum Diplom in der freien Kunst beschließt an der Münchner Kunstakademie das Wintersemester. Aber wir müssen nach wie vor flexibel sein und auf Grund der Corona-Pandemie neue Wege gehen in der Kunst und an den Hochschulen.

 

Das Wintersemester war wieder ein Flexisemester, bei dem die Studierenden die Wahl haben, ob sie es anrechnen lassen und Prüfungen machen.

 

Die Kunstakademie bietet ihren Absolvent*innen daher zwei Termine für ihre Abschlussprüfung an, das Diplom 2021 wurde also geteilt.

 

Diplom 2021.1 ist ein Prüfungstag am 23. März. Aber es kann derzeit keine öffentliche Ausstellung der Abschlussarbeiten stattfinden. Also finden Sie zunächst auf dieser Website eine Präsentation aller Absolvent*innen dieses Tages. Die haben in den letzten Wochen und Monaten intensiv gearbeitet, sie hatten als einzige Zugang zur sonst geschlossenen Akademie.

 

Diplom 2021.2 wird parallel zur Jahresausstellung 2021 im Juli stattfinden. Hoffentlich mit einer Ausstellung.

 

Anfang 2022 wird dann auch ein Katalog erscheinen, der das gesamte Diplom 2021 versammelt und dokumentiert.

Wir freuen uns, dass wir Ihnen den 2. Teil des Diploms 2021 der Klassen für Freie Kunst wie gewohnt vom 17. - 25.07.2021 in einer Ausstellung zeigen konnten.

 

Die Ausstellung zum Diplom in der freien Kunst beschließt an der Münchner Kunstakademie das Wintersemester, das aber wieder ein Flexisemester war. Also hat die Kunstakademie ihren Absolvent*innen zwei Termine für ihre Abschlussprüfung angeboten und das Diplom 2021 geteilt.

 

Diplom 2021.1 fand am 23. März statt. Die Arbeiten dieser Absolvent*innen konnten wir nicht in einer öffentlichen Ausstellung zeigen. Sie finden Sie aber nach wie vor auf Diplom 21.1.

Anfang 2022 wird ein Katalog erscheinen, der das gesamte Diplom 2021 versammelt und dokumentiert.

 

Hier auf der Website finden Sie zudem die Master des Studiengangs Innenarchitektur und der Klasse für Architektur und Kunst.

Hier finden Sie die Abschlussarbeiten der Absolventinnen (m/w/d) des Masters Architektur und Kunst aus dem Wintersemester 2024/25 und dem Sommersemester 2025.

Zum Ende des Wintersemesters 2024/25 bzw. des Sommersemesters 2025 zeigen die Absolvierenden des Masterstudiengangs Innenarchitektur ihre Abschlussarbeiten. Von innovativen Produktdesigns bis hin zu Umnutzungskonzepten von Bestandsgebäuden zeigt die Ausstellung die Fähigkeiten der Studierenden, komplexe Herausforderungen zu erkennen und kreativ zu lösen, wobei eine Mischung aus künstlerischen, wissenschaftlichen und nachhaltigen Ansätzen in der Innenarchitektur und dem Produktdesign im Vordergrund steht.

Abschlussarbeiten der Studierenden des Masters Architektur und Kunst aus dem Wintersemester 2023/24 und dem Sommersemester 2024.

Zum Ende des Wintersemesters 2023/24 bzw. des Sommersemesters 2024 zeigten die Absolvierenden des Masterstudiengangs Innenarchitektur ihre Abschlussarbeiten. Von innovativen Produktdesigns bis hin zu Umnutzungskonzepten von Bestandsgebäuden zeigt die Ausstellung die Fähigkeiten der Studierenden, komplexe Herausforderungen zu erkennen und kreativ zu lösen, wobei eine Mischung aus künstlerischen, wissenschaftlichen und nachhaltigen Ansätzen in der Innenarchitektur und dem Produktdesign im Vordergrund steht.

Wir freuen uns, dass wir Ihnen den 2. Teil des Diploms 2021 der Klassen für Freie Kunst wie gewohnt vom 17. - 25.07.2021 in einer Ausstellung zeigen konnten.

 

Die Ausstellung zum Diplom in der freien Kunst beschließt an der Münchner Kunstakademie das Wintersemester, das aber wieder ein Flexisemester war. Also hat die Kunstakademie ihren Absolvent*innen zwei Termine für ihre Abschlussprüfung angeboten und das Diplom 2021 geteilt.

 

Diplom 2021.1 fand am 23. März statt. Die Arbeiten dieser Absolvent*innen konnten wir nicht in einer öffentlichen Ausstellung zeigen. Sie finden Sie aber nach wie vor auf Diplom 21.1.

Anfang 2022 wird ein Katalog erscheinen, der das gesamte Diplom 2021 versammelt und dokumentiert.

 

Hier auf der Website finden Sie zudem die Master des Studiengangs Innenarchitektur und der Klasse für Architektur und Kunst.

Im Rahmen der Examensausstellung zeigen die Absolventinnen (m/w/d) aus den Klassen für Kunstpädagogik Arbeiten aus ihrer Studienzeit und Prüfungsarbeiten.

 

Examenspreisträgerinnen 2024:

Rosa Pfluger

Antonia Lippert

 

Eröffnung: Fr | 11.10.2024 | 20:00 Uhr; Historische Aula | Altbau | Akademiestr. 2
Datum: Sa | 12.10.2024 - Di | 15.10.2024
Öffnungszeiten: täglich | 14:00 - 20:00 Uhr
Ort: Akademie der Bildenden Künste München | Altbau | Akademiestr. 2

 

Flyer (Gestaltung Anna Dietze)

Raumplan (Gestaltung Agnes Schmid & Jonathan Göhler)

Im Rahmen der Examensausstellung zeigen die Absolvent*innen aus den Klassen für Kunstpädagogik Arbeiten aus ihrer Studienzeit und Prüfungsarbeiten.

 

Examenspreisträger*innen 2023: Babi Brüller, Anne Gauger

 

Eröffnung: Fr | 13.10.2023 | 20:00 Uhr
Datum: Sa | 14.10.2023 - Di | 17.10.2023
Öffnungszeiten: täglich | 14:00 - 21:00 Uhr
Ort: Akademie der Bildenden Künste | Alt- & Neubau | Akademiestr. 2-4

Im Rahmen der Examensausstellung (15. - 18.10.2022) zeigen die 20 Absolvent*innen des diesjährigen Examensjahrgangs aus den fünf Klassen für Kunstpädagogik Arbeiten aus ihrer Studienzeit und Prüfungsarbeiten.

 

Eröffnung: Fr | 14.10.2022 | 20:00 Uhr, Historische Aula im Altbau
Datum: 15.10.2022 - 18.10.2022
Öffnungszeiten: Altbau täglich | 14:00 - 21:00 Uhr, Neubau täglich | 17:00 - 21:00 Uhr
Ort: Akademie der Bildenden Künste München | Akademiestr. 2 - 4

 

Raumplan

 

The lecture series Jour Fixe at the Academy of Fine Arts Munich is organised by students of the Academy and funded by cross-study funding. International artists are invited to hold a public lecture about their work and to give a workshop for interested students on the following day.

Die Reihe der Referentinnen (m/w/d) aus aller Welt, die seit Jahren den Diskurs im Studiengang Innenarchitektur der AdBK München im Rahmen der Mittwochsreihe bereichern und beleben, ist lang. Diskussionen kreisen um aktuelle Themen in Architektur, Design und Kunst. Der Austausch mit Gästen aus Nachbardisziplinen verhandelt interdisziplinäre, komplexe Zusammenhänge.


Die Vortragsreihe wird im regelmäßigen Turnus von den Lehrstühlen des Studiengangs organisiert.

Das Alumni Forum pausiert gerade (Stand März 2025).

 

Seit dem Wintersemester 2022/23 finden im Rahmen des ALUMNI FORUMS regelmäßig Veranstaltungen statt. In Vorträgen, Workshops und anderen Formaten soll ein Gesprächsraum zwischen ehemaligen und aktuellen Studierenden der Akademie entstehen.

 

Die Veranstaltungen wurden bis zum Wintersemester 2024/2025 von Dr. Caroline Sternberg im Rahmen des Projekts Alumni AdBK organisiert. Mit finanzieller Unterstützung durch das Präsidium der Akademie.

 

Logo © Lucie Vyhnálkova

 

Die Ringvorlesung „Feminismen in Kunst und Theorie" (2021 - 2022) vereinte zeitgenössische Positionen aus Praxis und Theorie und umfasste Vorträge, Workshops, praktische Übungen, Filmscreenings etc.

 

Das Programm wurde organisiert durch die Frauenbeauftragten der Akademie der Bildenden Künste München.

The lecture series FEMINIST INVASION (2019 - 2022) focused on inviting artists, authors, filmmakers, curators and scholars who deal with feminist issues in various ways. The events approached different feminist practices that promote, analyze, problematize and accompany the process of equality.
The FEMINIST INVASION series thrived above all on exchange, discussion and networking on site. Within FEMINIST INVASION and beyond, no form of sexist, homophobic, racist or otherwise discriminatory behavior was tolerated.

 

Organised by Sarah Sigmund & Samira Yildirim

Die Kunstpädagogische Reiheᵀᴴ (2021) war eine studentisch organisierte Reihe von Vorträgen und Workshops. Sie beschäftigte sich mit dem Verhältnis von Kunst und Pädagogik/ Erziehung / Vermittlung und den Fragen und Möglichkeiten, die sich daraus ergeben. Eingeladen wurden Künstler*innen, Lehrer*innen, Bildungsarbeiter*innen, Theoretiker*innen, Praktiker*innen und Philosoph*innen, um über ihre Arbeit in Schulen, Kunstinstitutionen und darüber hinaus zu sprechen.

 

Organisiert von Studierenden aus der Kunstpädagogik.

 

The Publications of the Academy of Fine Arts Munich

 

The Academy of Fine Arts Munich regularly issues publications. These document exhibitions in the AkademieGalerie or other art spaces in Munich and beyond, deal with the history of the Academy, collect texts on topics of current art discourse and document international lecture series, present distinguished graduates and much more.


The publications are available in bookshops if not out of print. You can also order the publications directly from the Academy against invoice, unless otherwise stated. In this case, please send an email to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .


The publications are also available in the Academy’s library for university staff and students.

Documentation of exhibitions


This is where you will find a selection of catalogues on exhibitions by students, classes or inter-class projects at art spaces or the Academy of Fine Arts Munich.


Documentation of the exhibitions at the AkademieGalerie can be found under AkademieGalerie.

Publication series / Theory


Several publications at the Academy deal with theoretical issues, are part of student projects, document lecture series or combine visual art with textual work.

On the history of the Academy


Some publications deal with the history of the Academy, the development of the institution, the tapestries in the historic auditorium (Aula) and former classes and teaching staff.

Catalogues of the debutants


Every year, three diploma students are awarded the Debutant Grant (Debütant*innenförderung). The support is given to produce a publication.


The catalogues are produced with funds from the Bavarian State Government’s Programme for Artists and Publicists of 24 June 1980.

AkademieGalerie Munich


Students of the Academy of Fine Arts Munich have been realising exhibition projects specially designed for the AkademieGalerie since 1989. They present the entire spectrum of artistic positions at the Academy. Catalogues documenting the exhibitions are published at irregular intervals. They are designed by students or graduates.


The documentation of other exhibitions can be found under Exhibitions.

In the AkademieGalerie, students at the Academy of Fine Arts Munich exhibit since 1989 projects designed especially for this room. The AkademieGalerie provides a glimpse into the Academy by presenting the entire spectrum of artistic positions represented there.

 

 

The library of the Academy of Fine Arts Munich is an academic reference library with a focus on literature on art after 1945 and on contemporary art.

 

Approximately 150,000 volumes, over 2100 audio-visual media and 80 current periodicals are available to current AdBK students and teaching staff at the in-house reference library. The student ID card is considered a library card and must be presented at the entrance.

 

Acquisition focus: Literature on contemporary art, exhibition catalogues.

 

Contact

+49 / 89 / 3852 -113

 

Opening hours during the semester:

Tue – Thurs: 10 a.m. – 7 p.m.

Mon + Fri: 10 a.m. – 5 p.m.

 

Opening hours during the semester break:

Mon – Fri: 10 a.m. – 3 p.m.

 

 

To carry out Internet research in the library, you need your personal LRZ-ID.

Please see the following for information on obtaining an LRZ-ID: http://www.lrz-muenchen.de/services/kennung/studext/

 

Head of Library
Sabine Muske-Klostermann, graduate librarian, Master of Arts [M.A.] |

+49 / 89 / 38 52 -175


Team

Hans-Peter Gottschaldt, graduate librarian  | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | +49 / 89 / 38 52 -192
Bibl.ang. Jutta Engels | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.+49 / 89 / 38 52 -113 / -284
Bibl.ang. Sieglinde Ettl | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.+49 / 89 / 38 52 -113 / -284


+49 / 89 / 38 52 -2923

 

 

Welcome to the website of the Archive of the Academy of Fine Arts in Munich
 
The purpose of the academy archive is to document the history of the Academy of Fine Arts in Munich as well as the School of Applied Arts.
 
We support academy teachers and students as well as external researchers who wish to explore the curriculum and course details.
 
Please send your written requests to the adress noted below. You are welcome to make an appointment with us on request.

 

Dr. Caroline Sternberg (supervisor)
Béla Juttner (student assistant)

 

Archiv

Akademie der Bildenden Künste München
Akademiestr. 2
D-80799 München

 

Room A.02_45 (office hours by appointment)

+49 / 89 / 3852 -2999

 

Here you can find information for anyone interested in an exchange. Our advisory services are aimed at students for international internships and study visits and at teaching staff and university administration staff who would like to go abroad (Incoming and Outgoing).

 

The AdBK Munich offers opportunities for international exchange within the framework of ERASMUS+ and through bilateral university cooperation. The International Office establishes and maintains cooperations with international partner universities and is the point of contact for all questions relating to university exchange.

 

For regular AdBK students, a general information event on the topic of exchange studies/internships takes place on the last Friday or Thursday of each month at 09:00 via Zoom. You can find the Zoom access in myCampus under the number WS230600180 under Interdisciplinary courses/Teaching assignments.

 

 

Project Coordinator International Office

Rebekka Sigl

Room: E.EG.18 (New Building)

Tel: +49 89 3852-145

Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (Incoming and Outgoing)

 

European Policy Statement (EPS) 2021-2027
Erasmus Declaration on Higher Education Policy of the AdBK Munich

In the European Policy Statement (EPS), the AdBK Munich explains and commits to the core issues of European higher education and the priorities of the current Erasmus program generation. In addition to the university's overarching strategies, you will also find explanations here on the concrete implementation of the program's key principles.

 

Erklärung zur Hochschulpolitik (in German only)

 

Hier finden Sie die Datenschutzerklärungen der Akademie der Bildenden Künste München.

Dear prospective students, dear students,

A warm welcome to the Academy of Fine Arts Munich.


The Academy sees itself as an experimental laboratory, as a breeding ground for solutions beyond all convention. Structurally, it stands between the intellectual-historical heritage that it has to administer, the art market and the individual's attempt to mobilise his or her form-giving powers for a successful life.

 

The Munich Academy offers the following study programmes:

  • Fine Arts (diploma programme),
  • Art education (state examination),
  • Interior Architecture (Bachelor's and Master's programmes),
  • Architecture and Art (Master's programme) and
  • Fine Arts and Therapy (Master's programme)

Further information on the individual degree programmes can be found under "Course programme & course catalogue"

 

The study programme is organised in class groups. The Academy is home to a total of twenty-five classes led by professors, each representing an individual approach to the visual arts. These classes are complemented by twentytwo excellently equipped study workshops and a large library as well as seminars and lectures in art studies, philosophy and didactics. In addition, the cx centre for interdisciplinary studies offers all students of the Academy of Fine Arts interdisciplinary courses on an annually changing theme. You can find all the details about these courses and the current course catalogue under "Course programme & Course Catalogue".

 

Based on these three pillars - artistic criticism, craft and technical learning and historical-theoretical orientation - the programme is expanded by over sixty teaching assignments. All events - as well as the numerous guest lectures, workshops and excursions - are open to students from all disciplines. Under certain conditions, it is also possible to study as a guest student for a maximum of two semesters. Further information can be found under "Study organisation - Guest studies".

The aim of the course is the development and testing of an artistically independent practice. The focus is on engaging with the professor and fellow students within the chosen artistic class. At the end of their studies, graduates are able to adopt and represent their own artistic position and to participate in the international discourse in a theoretically reflective manner. This opens up artistic career fields for graduates. If the diploma examination is passed, the academic degree “Diplom” is awarded, indicating the subject area (fine arts). An application is always possible in the winter semester. You can find more detailed information under “Study – Application”.

 

Please note that the main language of teaching is German.

 

Overview of the degree program and its admission requirements

 

The complete version of the Fine Arts study and examination regulations from October 4, 2018 as well as the qualification regulations can be found under “Statutes & Regulations”.

 

You can find all examination dates under “Study Organisation - Calendar & important dates”.

An der Akademie der Bildenden Künste München studiert man Kunst und Kunstpädagogik für das Lehramt an Gymnasien in Bayern im Doppelfach. Es muss kein weiteres Fach studiert werden. Die Professor*innen und künstlerischen Mitarbeiter*innen des Studiengangs sind für die künstlerische Ausbildung, analog dem Studium in einer Freien Klasse, verantwortlich. Die zusätzlich benötigten Qualifikationen werden in den entsprechenden Werkstätten und Theorieseminaren erworben.

 

BEWERBUNG FÜR KUNSTPÄDAGOGIK

Informationen und Beratung: Sekretariat für Kunstpädagogik.

 

MAPPENFORUM

Das Mappenforum bietet Bewerber*innen die Möglichkeit sich mit ihrer Mappe, bzw. mit den bis dahin entstandenen künstlerischen Arbeiten den Professor*innen für Kunstpädagogik und deren künstlerischen Mitarbeiter*innen vorzustellen und die Arbeiten zu besprechen.

Infos und Termine: Sekretariat für Kunstpädagogik

 

QUEREINSTIEG

Mit dem Quereinsteiger*innen-Programm reagiert die Akademie der Bildenden Künste München auf das wachsende Interesse von Künstler*innen an Vermittlung und Unterricht. Das auf mindestens 3 Jahre angelegte Studium bereitet auf das erste Staatsexamen für das Fach Kunst an Gymnasien vor. Der Schwerpunkt liegt bei der Entwicklung künstlerischer Vermittlungsmethoden und ist neben der pädagogisch-didaktischen Ausbildung ein Praktischer.
Das Studium richtet sich an Künstler*innen mit einem abgeschlossenen Studium an einer Kunsthochschule oder Akademie und setzt ein Interesse an Pädagogik und gesellschaftlichen Fragestellungen sowie eine aktive, künstlerische Praxis voraus. Desweiteren wird ein Interesse an zeitgenössischer Kunst und künstlerischer Vermittlung vorrausgesetzt.

Nähere Informationen finden Sie hier

und erhalten Sie auf Anfrage vom Sekretariat für Kunstpädagogik

 

Die Akademie der Bildenden Künste München bietet zwei Studiengänge der Innenarchitektur an: den dreijährigen Bachelor- sowie den zweijährigen konsekutiven Master-Studiengang. Ziel des Studiums ist es, die Studierenden in die Lage zu versetzen, auf dem komplexen Gebiet der Innenarchitektur Probleme zu erkennen und zu analysieren, für solche Probleme Konzepte und Lösungen zu entwickeln, dabei künstlerisch und wissenschaftlich vorzugehen und die Arbeitsergebnisse überzeugend zu kommunizieren. Insbesondere Fähigkeiten zur künstlerisch gestaltenden, technischen, wirtschaftlichen, umweltgerechten und sozialen Planung von Innenräumen und der damit verbundenen baulichen Gestaltung von Gebäuden werden vermittelt.

 

Die Schwerpunkte im Bachelorstudium sind die Vermittlung der Grundlagen der Entwurfsmethodik, der zeichnerischen und künstlerischen Darstellung, der Architektur- und Designgeschichte, der Farbenlehre sowie der Bautechnik und des Baurechts. Kunstgeschichte und Werkstattpraxis sind fester Bestandteil des Studiums, ebenso eine Arbeit im Gebiet der freien Kunst.

 

Im konsekutiven Masterstudium werden erworbene Grundlagen im Rahmen von größeren und komplexeren Entwurfsaufgaben umgesetzt. Auch hier sind Werkstattpraxis und eine Arbeit im Gebiet der freien Kunst fester Bestandteil des Studiums.

 

Der Masterstudiengang Architektur und Kunst richtet sich an entwurfsorientierte Studierende mit abgeschlossenem Bachelorstudium der Architektur. Die Regelstudienzeit beträgt in Vollzeit 4 Semester. Studienbeginn ist jeweils das Wintersemester.

Der universelle Anspruch und das Prinzip der Freiheit des künstlerischen Denkens und Handeln ist zentrales Leitmotiv unserer Klasse. Beide – Architekt*innen und Künstler*innen – haben etwas gemeinsam: Ziel ihrer Arbeit ist die Gestalt. Also jene Synthese aus Inhalt und Form, welche über den Gebrauchswert hinaus kulturelle Botschaften in die Zivilgesellschaft einbringt. Der Handlungsspielraum der Akademie ist daher auch für Architekt*innen maßgeblich, um frei von Verwertungsmechanismen anderer Bildungsbetriebe ihren gesellschaftlichen Auftrag zu erfüllen.

 

 

 

Bilder gehören zum Menschen. Als homo pictor werden wir uns im bildnerischen Handeln und Erkennen unserer Selbst bewusst. Gleichzeitig verbinden wir uns über Bilder mit anderen Menschen, auch über Zeit und Raum hinweg. Mit Hilfe von Bildern orientieren wir uns in der Welt und hinterfragen sie. Auf diese Weise werden Erfahrungen anschaulich und vermittelbar, an die mit Worten nur schwer heranzureichen ist. Bilder vermögen uns zu berühren und bergen heilsame wie auch zerstörerische Potentiale. Bilder können dem Menschen zur Seite stehen, um sich der Welt entgegen zu stellen.

 

Im Masterstudiengang Bildnerisches Gestalten und Therapie erweitern Künstler und Künstlerinnen ihre bildnerischen Ansätze um die therapeutische Dimension.

 

Ausgangspunkt ist das während der Menschheitsgeschichte entwickelte und durch gegenwärtige wissenschaftliche Erkenntnisse gesicherte Wissen um den Einfluss, den künstlerische Gestaltungs- und Rezeptionserfahrungen auf das psychische und physische Wohlbefinden, die Gesundheit und Entwicklung haben kann. Im kunsttherapeutischen Kontext wird mit Menschen gearbeitet, die von psychischen, somatischen oder geistigen Erkrankungen bzw. Beeinträchtigungen betroffen sind und unter inneren wie äußeren Belastungen leiden, die nicht aus eigener Kraft bewältigt oder integriert werden können. Kunsttherapie bietet Raum für ästhetische Erfahrungen auf der Basis einer vertrauensvollen therapeutischen Beziehung. Mit Hilfe von künstlerischen Materialien und Medien und einer den Prozess stützenden Begleitung setzen sich Betroffene aktiv mit sich selbst und ihrer Situation auseinander. Sie nehmen ihre Ressourcen und ihre Grenzen bewusster wahr und erweitern ihre Wahrnehmungs- und Ausdrucksfähigkeiten. Die im kunsttherapeutischen Prozess erfahrene schöpferische Kraft, die Möglichkeit zum Perspektivwechsel und der gestaltende Umgang mit schwierigen Situationen und Gefühlen stärken das Vertrauen in die eigenen Bewältigungskompetenzen sowie das Erleben von Selbstwirksamkeit und Selbstermächtigung.

 

Für die professionelle Begleitung kunsttherapeutischer Prozesse sind im viersemestrigen Vollzeitstudium folgende Lehrinhalte von zentraler Bedeutung:
die Vermittlung der medizinisch-psychologischen und psychotherapeutischen Grundlagen (Krankheitslehre, Behandlungsansätze…);
die praktische Erfahrung und Erprobung kunsttherapeutischer Methoden und Vorgehensweisen in unterschiedlichen Praxisfeldern (z.B. in psychiatrischen und psychosomatischen Kliniken, Ambulanzen, Wohnheimen, Bildungseinrichtungen);
die eigene Erfahrung kunsttherapeutischer Methoden und Auseinandersetzung mit der eigenen Lebensgeschichte (mittels Selbsterfahrung und Lehrtherapie);
die Vermittlung kunsttherapeutischer Modelle und Theorien einschließlich der fundierten Analyse kunsttherapeutischer Prozesse und Erforschung von Wirkfaktoren (mittels Falldokumentationen und -analysen, wissenschaftlicher und künstlerischer Forschung),
und nicht zuletzt die Herausbildung einer therapeutischen Identität mit der Fähigkeit zur therapeutischen Beziehungsgestaltung.

 

 

Bewerbung

Aufnahme ins 1. Semester alle zwei Jahre. Aufnahme ins höhere Fachsemester (Hochschulwechsel bei Studium der Kunsttherapie) alle zwei Jahre ins jeweils 2. Studienjahr. Infos zur Einreichung finden Sie unter "Bewerbung".

Ergänzende Informationen zu den beiden Studiengängen finden Sie unter "Satzungen und Ordnungen", "Vorlesungsverzeichnis"  und im Modulhandbuch für den Master-Studiengang sowie im Modulhandbuch für den Zusatz-Studiengang.

 

Informationsveranstaltung
In der Informationsveranstaltung wird das Curriculum und der Studienverlauf des Master-Studiengangs und Zusatz-Studiengangs Bildnerisches Gestalten und Therapie vorgestellt. Wir begrüßen es, wenn diejenigen, die kein Kunststudium absolviert haben, zu diesem Termin Arbeitsproben (Mappe) mitbringen. Am Nachmittag besteht die Möglichkeit die Mappe für jeweils 10 Minuten zu besprechen. Alternativ kann die Veranstaltung auch online stattfinden, in diesem Fall reichen Sie bitte vorab per Mail ein Portfolio inkl. Lebenslauf zusammen in einer Datei ein.

 

 

Studienverlaufsplan

Studienverlaufsplan Master-Studiengang Bildnerisches Gestalten und Therapie

 

Studienverlaufsplan Zusatz-Studiengang Bildnerisches Gestalten und Therapie

(Nur für Bewerbungen mit Diplom der Freien Kunst an der AdBK vor dem 4.10.2018)

 

 

Studienverlaufsplan Master22 2

 

Project finished on 31.03.2021.

 

Every year, the cx centre for interdisciplinary studies offers classes and interdisciplinary courses in theory and practical project work on a different topic. These offers are available to all AdBK students. In addition to the main work done by the classes and in the degree programmes, the annual topic is oriented primarily around current artistic, scientific and social discourses. The goal of this interdisciplinary study programme is to integrate theoretical and practical teaching to a greater degree and to promote professional exchange between the academy’s different degree programmes. In addition, through the development of an external network with other universities and their multidisciplinary forums, the cx aims at internationalizing the academy and at improving the exchange of experience and knowledge in interdisciplinary teaching and research to a yet greater degree.

The programme offers students access to other areas of knowledge, techniques and methods, and complements their artistic training with advanced theoretical and interdisciplinary teaching. Lastly, by strengthening graduates’ interdisciplinary expertise, the programme is meant to provide them with new post-graduate study opportunities and open up additional professional fields.

PROGRAMME STRUCTURE

The programme consists essentially of three closely coordinated study units.

1. Interdisciplinary lecture series

The programme lasts one academic year. From 2012 on, it has always begun in the winter semester with a lecture series and/or a symposium to which external scientists and artists have presented work and research results related to the year’s topic. These specialists come from many areas that are not represented at the academy, including the social and natural sciences, writing, music, theatre direction etc. As part of this programme, the academy cooperates with other Munich universities.

2. Degree programmes and interdisciplinary projects

In the summer semester following the interdisciplinary lecture series, an internationally renowned guest professor offers practical project work on the annual topic. His/her temporary project class is open to students in all study programmes. A different guest professor is invited annually and comes from the fields of fine arts, film, music, literature, architecture or design. In addition, professors from each of the academy’s five degree programmes can participate in the interdisciplinary study programme by offering an appropriate course. In the framework of the project, artistic practice is considered to be a research method as well as an independent form of knowledge production.

3. Theoretical seminars

Theoretical seminars accompany the lecture series and project work. Their aim is to shed light on the annual topic and its art-, media- or architecture-theoretical basis, and to reflect on approaches and methods of the different areas and disciplines of specialization. Intersections and flow of information between art as a functional system and other social systems are explored, similarities and differences between the artistic and scientific approaches revealed and the characteristics of "artistic research" analysed.

Power of Material/Politics of Materiality (2012/13)

 

The first annual topic of the cx centre for interdisciplinary studies at the Akademie der Bildenden Künste München (Academy of Fine Arts Munich) A re-evaluation of material is currently taking place in the visual arts, architecture, and design. Young artists are combining crude or unusual materials with a minimalist formal idiom and in doing so place the focus on their physis and aesthetic qualities. There is talk about "new alchemists", about interaction with and "being guided" by material.

 

In the same breath, the cultural and social sciences are proclaiming a "material turn", as there are reports of a "parallel refocusing of research" (Bachmann-Medick) on materiality in numerous scientific disciplines. The French sociologist and philosopher Bruno Latour points out that (natural) scientific facts are not only generated by social practices and linguistic discourses, but also by the resistant materiality of things. In the field of archaeology, Colin Renfrew speaks of a "material engagement approach", which highlights the material world's active role in the development of social structures, religious concepts, or social value systems. Thus, one is currently rediscovering the material aspects of the generation of knowledge and social practices as well as of processes of communication and aesthetic productions. In addition, material research has been coming up with a large number of new materials, in particular in the last two decades, that are believed to hold the potential for a fundamental transformation of the economy as well as society as a whole.

 

The interdisciplinary study programme at the Akademie der Bildenden Künste München is devoting its first annual topic to the current boom of material and materiality in the various artistic and scientific disciplines. The focus is on the rediscovered resistance and influence of material phenomena in the artists and sciences, on their active roles in social, artistic, and epistemic processes.

 

The programme takes this topic as the point of departure for the material basis of all artistic and design work, as the material conditions for creative and developmental processes. It analyzes the contemporary treatment of material in the fine arts, architecture, and design in theory and practice and relates it to a redefinition and re-evaluation of material in the natural and social sciences. One of the central questions will be whether the latter also hold the potential for social and geopolitical change or ethically motivated behaviour modification, as the representatives of "New Materialism" suggest.    

Ort A.EG.15, Akademiestr. 2 bzw. E.EG.28, Akademiestr. 4

Zeit jeweils um 19.00 Uhr

Fragile Identities (2013/14)

 

Our identities are perpetually reinvented, (de)constructed, and narrated – yet they ultimately remain fragmentary and fragile. Specifically within our present age processes of identity formation are subjected to rapid changes and increasingly divergent challenges.

 

With its second yearly theme, the cx investigates the multifaceted and complex processes of identification we experience today from the perspective of different artistic and academic disciplines. A three-part symposium thematises fields and phenomena within which identities become fragile and unstable, and questions the limits of the pathological fragmentation of the self. Based on its conviction that identity issues play a significant role in reflecting their time, the cx investigates the fractures and adjacencies of contemporary identity construction with the intention of gaining insight into crises, periods of radical change, and the future potential of today’s world. The event is aimed at students and teachers at the academy, as well as the interested public.

Room A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2

Time 10:00 - 13:00 & 14:30 - 17:30

 

Film screenings:

Fri | 22 Nov 2013 | 7.00 pm

Emily Wardill, ‘Game Keepers without Game’ (2009)

 

Fri | 10 Jan 2014 | 7.00 pm

Film evening ‘Fragile Identities’ with films by students and graduates of the HFF and the AdBK Munich

The Present of the Future (2014/15)

 

The times of utopias seems to have passed. Already since the 1980s we constantly hear of the end of the ‛grand narratives’. The subsequent enthusiasm for heterogeneity and plurality meanwhile devolved into a condition of fatigue, which in all its repetitions and nostalgias blocks the view of the future. But what is the “present of the future” today?

 

The third annual theme of the cx centre for interdisciplinary studies asks, which means and strategies artists and scholars pursue today, to gain a radius of operation which rises from the conditions we are faced with – without falling into nostalgic utopianisms or apocalyptic sensationalisms. How do different disciplines create potentials for change, for the imagination of possible futures beyond modernistic idealisms and romanticist projections? How can they contend for new freedoms within the configuration of our tomorrows, beyond the present routines and determinations? Contemporary answers to those questions range from the openness of experimental systems and the inclusion of contingency into scientific proceedings to speculative and fictive approaches in philosophy, art and design.

Ort A.EG.15, Akademiestr. 2 bzw. E.EG.28, Akademiestr. 4

Zeit jeweils um 19.00 Uhr

Real Magic (2015/16)

 

“Today, the occult is ordinary”, British cultural scientist Christopher Partridge remarked in 2012, addressing the rising popularity of magic and other occult currents. Especially in Western societies a newly discovered and very lively interest in spirituality, mysticism and magical practices can be witnessed. But the magical or occult herein appears less in the form of a counter-cultural movement, as was the case in the 1960s and 1970s, but seems to evolve as a popular phenomenon that affects society as a whole and is distributed widely not least due to the pervasive digitization of contemporary life. This registers not only in the arts but is also intensely debated in academic and scientific contexts.

 

In the course of its fourth annual theme, “Real Magic”, the cx centre for interdisciplinary studies investigates the current realities of magic and its rediscovery in the arts, the sciences and in everyday culture. The lecture series of the winter term 2015/16 asks for the reasons for this newly found fascination with the occult, explores Western appearances and forms of magical practices, enquires into current potentials of magical knowledge, but also into the drawbacks of occultism and the limits and dangers of magical thinking in a globalised world determined by the ideal of an economized instrumental reason.

 

Ort A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2 oder E.EG.28 (Auditorium), Akademiestr. 4

Zeit jeweils Dienstag um 19.00 Uhr

Hybrid Ecologies (2016/17)

 

The notion of ecology is currently in great demand: it not only figures centrally in political and environmental debates in the face of climate change, but also traverses contemporary discourses in the arts, the humanities, and the social and techno sciences, where it intersects with topics including the new materialism, the post-human and the Anthropocene. Ecology in this context can be understood as multi-layered and multi-dimensional nexus of reciprocities between living processes, technological and media practices, the natural and the artificial, information, things, and actants. The lecture series “Hybrid Ecologies” is conceived by the cx centre for interdisciplinary studies together with the Chair of Philosophy |Aesthetic Theory at the Academy of Fine Arts Munich.

 

Given the current topicality of debates on ecology, it not only draws attention to the historical alliances of this notion with the concept of “milieu”, which genealogically prepare the entanglements of natural and artificial processes. It also examines the biopolitical reformatting of ecology, which frames these entanglements as power-political relations. In this sense, the lecture series considers ecology as a ‘polemical’ notion, whose multivalence opens up new fields of action and yet, thanks precisely to this openness and vast applicability, at the same time poses problems. Against this background the interdisciplinary contributions to the series seek to explore the political and social effects that a rethinking of community in ecological and thus also in biopolitical terms may provoke, and which consequences the contemporary notion of ecology might entail for artistic and design practices in particular.

 

 

Interdisciplinary Lecture Series

A cooperation between cx centre for interdisciplinary studies and the Chair of Philosophy l Aesthetic Theory

 

Room A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2

Time Thursday, 19.00h

 

03.11.2016: Dark Ecologies

Timothy Morton | Rita Shea Guffey Chair in English, Rice University, Houston

Ursula Biemann | artist, writer, and video essayist, Zurich

 

16.11.2016: Queer Ecologies

Astrid Deuber-Mankowsky | professor of media theory and gender studies, Ruhr-Universität Bochum

Elly Clarke #Sergina | artist, Berlin

 

01.12.2016: Media Ecologies

Erich Hörl | professor of media culture, Leuphana Universität Lüneburg

BJ Nilsen | sound artist

 

15.12.2016: (Bio)political Ecologies

Ferhat Taylan | post-doc researcher in philosophy, Université de Liège

Simon Starling | artist, Berlin, Copenhagen

 

12.01.2017: Designing Ecologies

Betti Marenko | research leader in product, ceramic and industrial design programme, Central St. Martins, University of the Arts London

Martin Avila | design researcher and senior lecturer in industrial design, Konstfack, Stockholm

 

26.01.2017: Urban Ecologies

Maria Kaika | professor of urban, environmental and regional planning, University of Amsterdam

Godofredo Pereira | architect and tutor, ADS7 Studio, MA Architecture, Royal College of Art, London

 

 

 

Ort A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2

Zeit jeweils Donnerstag um 19.00 Uhr, mit Ausnahme der Veranstaltung am Mittwoch, den 16. November

Politics of Emotion/Power of Affect (2017/18)

“[P]olitics is always emotional”, as Lauren Berlant emphasizes. According to the American literary scholar and queer theorist, it is “a scene where structural antagonisms — genuinely conflicting interests — are described in rhetoric that intensifies fantasy”, or that attaches people to dreams of a better life. The relevance of affect and emotions in the realm of realpolitik, but also in societal power relations in general, has increasingly become the focus of scientific and artistic disciplines.

Approaches influenced by the field of affective neurosciences, for example, understand emotions no longer as the opposite of cognition; instead they seem to go ineluctably and necessarily hand in hand.

Particularly in recent political events emotions seem to be on the rise as a currency — in restitutive and reactionary efforts towards exclusion and isolation, for example. The cx centre for interdisciplinary studies takes this as a cue to once again address the theme of affect and emotions as a meaningful category for analyzing the social — almost two decades after the first proclamation of the “Affective Turn”. The sixth lecture series of the cx focuses on the contemporary relations of power and emotions, as in the emotionally saturated technologies of power that promise happiness, or in evocative scenarios of fear and rage, but also in the more positively evaluated power of empathy and move-ments of solidarity. The series investigates the influence of mediated emotions and affective attunements, potential new balances of power through the mechanization of affect, as well as current artistic and design-based reflections and deconstructions of emotional regimes. Following prominent voices of affect theory, like Brian Massumi, this lecture series differentiates between affect as a change of a body’s agency created by the encounter with other bodies, and emotion as a social phenomenon and psychological capture of affect. However, as these terms are multi-faceted and are interpreted and applied differently depending on discipline and theorist, each panel will define and discuss their dissimilarities and transitions anew.

Ort A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2 und Kammerspiele, Kammer 3, Hildegardstraße 1 (Panel „Affektive Atmosphären“) bzw. Kammer 1, Maximilianstraße 26-28 (Panel „Wut und (Ohn)Macht“)
Zeit jeweils Dienstag um 19.00 Uhr, mit Ausnahme der ersten beiden Veranstaltungen am 02.11. und 09.11. (Donnerstag) und des letzten Panels am 02.02.2018 (Freitag)

Human after Man (2018/19)

 

In the face of the enormous challenges of the present moment, with its ecological and social crises, the Western ideal of white man as the universal representative of humanity has repeatedly been subject to critique. It is not only the transdisciplinary discourses of posthumanism and post-anthropocentrism that attack this standardization of being human and deconstruct it together with the assumption that man must assume a uniquely elevated position among the earth’s diverse life forms. The arts, too, for which the image of the human has always been a matter of genuine interest, work intensively towards the abolition of long-established norms of being human, and project alternative forms of the humanity in radical and sometimes highly speculative ways.

 

With its seventh yearly theme, the cx centre for interdisciplinary studies turns to the question of how the notion of the human is currently being reconfigured in the arts and sciences. The title of the yearly theme refers to Sylvia Wynter’s formulation, “Towards Human after Man.” For several decades, the Jamaican author and philosopher has advocated a perspective rooted in the marginalized and liminal zones of the West’s dominant standardized and racialized configuration of the human, in order to think being human differently. In parallel with a number of other Black Studies theorists, she proposes a decolonial conception of the human, which often remains underexposed in contemporary posthumanist discourses. "Human after Man" makes a decisive attempt to put this decolonial perspective into contact with approaches that see the most pressing impetus for a redefinition of humanity above all in the phenomena of climate change, mass extinction (Ursula K. Heise), or in the ever-tighter fusion of the living and the technical, together with their associated mechanisms of capitalist exploitation (Rosi Braidotti). The lecture series adopts a critical distance from super- or transhumanism and its idea of the technical improvement or expansion of the human. Here, the “human” does not appear only as a biological, but rather as a multifaceted being, the forms of which are also shaped by diverse social and mythological-fictive narratives.

Room A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2
Time every Tuesday, 19:00

For its eighth annual theme the cx centre for interdisciplinary studies investigates excess as a distinctive feature of our neoliberal economic system, while also addressing positive aspects of boundary-expanding intemperance that can be understood as refusing the strategies of rational and economic exploitation. To inaugurate the new annual theme, an international lecture series brings together approaches from art, design and the sciences that deal with excessive processes and behavioural forms as well as their consequences. The contributions will discuss the excessive demands made on the individual by constant networking, the flood of information, and self-optimizing, examining the cultural problematic of administering things that have accumulated beyond moderation. In addition, they will analyse the complex relationship between affluence and scarcity, highlighting possible ways out of the excesses of growth as well as the potentials of ecstatic transgressions.

 

The excessive seems to be inherent to capitalism. It is famously based on growth, which is meant to be guaranteed by constantly promoting new desires and an increase in demand, with a tendency to chronic overproduction. The decadent proliferation of things and optimizing bodies for efficiency finds its counterpart in the current exponentially increasing circulation of information, data, and affects by means of digital communication technologies. In media excesses, messages compete for interpretive authority and for the attention of their recipients,and this struggle triggers an escalation of further subtle dynamics of always trying to outdo the other. As a consequence of such excesses, academics and artists have increasingly begun to diagnose states of physical and mental overload and exhaustion that are no longer related solely to the individual and the body, but that can by now be understood as a planetary phenomenon, in view of dwindling energy sources as well as the destruction and pollution of the Earth. In artistic and academic disciplines, however, the first exit strategies are also beginning to emerge. Some of these strategies seem not least to be examining the extent to which the possibility of resistance is inherent in the excessive itself.

 

Ort A.EG.15 (historische Aula), Akademiestr. 2, mit Ausnahme der ersten Veranstaltung am 23.10.2019, die in E.EG.28 (Auditorium), Akademiestr. 4, stattfindet.

Zeit jeweils um 19.00 Uhr

Welcome to the cx mediathek

The lectures documented here are from the interdisciplinary lecture series of the cx. They do not reproduce the series completely, since not all speakers have agreed to their publication. Undocumented are also the moderated conversations with the panel participants subsequent to their respective lectures, in which the different artistic and scientific perspectives were being brought into dialogue with each other. Edited excerpts from these discussions have been published in the cx publications series. Please find the comprehensive list of speakers, organized according to the annual themes, here: cx 2011 - 2021

 

In the Studio Workshops students may try out, apply and develop traditional and experimental crafting techniques in conjunction with their own art projects. They are guided individually in respect to particular work projects. If required the staff will teach basics of craftsmanship as well as principles of technical practices. Furthermore the Study Workshops see themselves as laboratories in which hybrid and avant-garde methods are tested and deployed in the context of students´ projects. Some divisions offer introductory courses and/or specific workshops.

 

Work projects must be scheduled in advance with the heads of Study Workshops. There is no legal claim to on-time completion of student projects.

 

Overview table of the required protective equipment :

 

Gesa Puell

Dr. Martin Schmidl

N.N.

Julie Goll

Moritz Walser

Prof. Dieter Rehm

Stephan George

Thierry Boissel

Martin Bohsung

Daniel Bräg

Edith Plattner

Frank Hilger

Dr. Kathrin Kinseher

Hubert Sedlatschek

Martin Spindler

Iska Jehl

Ole Müller

Stefan Heuser

Sebastian Rauscher

Daniel Bräg


 Birgit Wagner

 

We are delighted that you are interested in studying at the Academy of Fine Arts Munich! Our admission procedure takes place once a year with admission for the winter semester. The application deadline for study programme Interior Architecture is 30 April, for all other courses 15 May (deadline).

 

For a successful application, you must first pass the portfolio selection, then the practical and oral examination (in the study programmes Interior Architecture, Art Education, Master of Art & Therapy and Master of Architecture & Art) and then enrol (matriculation).

 

We recommend that all applicants take part in a portfolio consultation / portfolio forum for the classes or degree programmes before applying or make an appointment for this with the professors or artistic assistant. You can find more detailed information under "Portfolio forum". The portfolio consultation is a non-binding counselling service and therefore not an admission requirement.

 

Please note: The language of teaching is usually German. Depending on individual approaches of class professors and lecturers there might be assistance in English or meetings in class held in English, but this is not obligatory. Most theory seminars are held in German as well. Please inform yourself about the language requirements prior to applying. For Fine Arts for example, you will need a proof of German B1. If you have any questions, please contact the Students Office: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

 

If you want to get an insight into studying at the AdBK Munich, come to the three public exhibitions that are held every year. The diploma exhibition for graduates of the Fine Arts programme takes place at the end of the winter semester in February. The exhibition of graduates from the Art Education programme takes place before the start of the winter semester in October. At the annual exhibition in July, all students show current works and experiments. The exact dates can be found here. You can find an overview of past exhibitions under ‘Abschlussausstellungen’ or ‘Jahresausstellungen’ (in German only).

 

Your application with the following documents must be received by the Academy by April 30 (for Interior Architecture all documents only digitally in the portal) and May 15 (for all other degree programs analog inbox, not postmark) by post (Interior Architecture only digitally).

 

Here you find a discription of the three steps of application. 

 

Here you will find further information on the application modalities for the individual degree programs.

 

Here you find the link to the application portal

Mailingliste für Studierende

Über den Mailverteiler This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. erhalten Studierende Informationen zu Ausschreibungen, Jobangeboten und Veranstaltungen an der AdBK. Die Anmeldung und Verwaltung des Listen-Abos erfolgt über diesen Link.

 

Auf dieser Seite finden Sie eine Übersicht der regelmäßig ausgeschriebenen Stipendien, die entweder durch die AdBK vergeben werden oder für die die Akademie ein Vorschlagsrecht besitzt. Bei Fragen zu den ausgeschriebenen Stipendien wenden Sie sich bitte an das Prüfungsamt (falls nicht anders angegeben).

Die Datenschutzerklärung finden Sie hier.

 

Das Studierendenwerk München bietet darüber hinaus eine allgemeine Stipendien-Beratung an. Weitere Informationen dazu finden Sie hier.

 

Mailing list for students

The mailing list This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. provides students with information on job offers and events at the AdBK. You can register and manage your subscription to the list via this link.

Aktuelles

 

Liebe ehemalige Studierende, liebe Interessierte,

das Alumni-Programm der AdBK pausiert gerade. Sobald es Neuigkeiten gibt, finden Sie diese hier auf der Seite.

 

 

 

 

 

In der Reihe SPECTROSCOPE MAGAZINE sprechen wir mit Personen rund um die Akademie. Blicken Sie mit uns auf den vielschichtigen Kosmos, der die Akademie umgibt und gewinnen Sie aktuelle Einblicke in die Akademie und in Kunst und Kultur!