New Media

Room: E.O3.01, Akademiestr. 4

 

Head of the New Media Studio: Iska Jehl

jehl@adbk.mhn.de
Tel: +49 / 89 / 38 52 -184


Staff Member: Volker Möllenhoff

moellenhoff@adbk.mhn.de
Tel: +49 / 89 / 3852-226


Consultation-Hours: on appointment

 

Student Staff

  • Viktoria Kleinicke
  • Mara Pollak
  • Felix Schmid

 

Assistent Lecturers

  • Claudia Badouin, digital pictuer editing, layout
  • Raimund Ritz, digital audio
  • Doris Würgert, layout
  • Rainer Riedl, layout and graphics
  • Johannes Karl / Martin Zobel, animation

Ohne Einführung kann man in der Studienwerkstatt leider nicht arbeiten.


Der Nachweis einer Einführung in die Studienwerkstatt ist Voraussetzung für deren Nutzung wie auch für die Teilnahme an den Workshops und für den Verleih von Geräten. Die Einführung muss nur einmal während der Studienzeit gemacht werden


DIGITALE BILDBEARBEITUNG / LAYOUT / GRAFIK


ADOBE PHOTOSHOP CC (1 SWS) AUSGEBUCHT - BITTE NICHT MEHR ANMELDEN
Workshop für Einsteiger

Dozentin: Claudia Badouin
Fr. 22. und 29. November,
6. und 13. Dezember 2019, jeweils 13-16:30 Uhr
Teilnehmerzahl: 12
Verbindliche Anmeldung: cb@claudia-badouin.de

Ihr wollt Eure Digitalfotos verbessern, z.B. Farbstiche entfernen oder verschattete Partien wieder hervorholen?

Themen:

  • Bildauflösung & Bildgröße, Farbmodi
  • Standard-Nachbearbeitung: Helligkeit, Kontraste und Farben korrigieren, ggf. Schärfen
  • Teilbereiche auswählen und verändern (Auswahlwerkzeuge)
  • kleine Fehler wegretuschieren
  • Freistellen, Ausschnitte wählen
  • die wichtigsten Dateiformate für Druck & Web erzeugen

Teilnahmevoraussetzung: allgem. Computer-Grundkenntnisse (Mac oder PC)


ADOBE ILLUSTRATOR CC für Einsteiger (1 SWS) - AUSGEBUCHT - NICHT MEHR ANMELDEN
Grundlagen für die Arbeit mit dem Standardtool für Vektor-Zeichnung

Dozent: Rainer Riedl
Di. 3. und Mi. 4. Dezember 2019, jeweils 10-16 Uhr
Teilnehmerzahl: 12
Verbindliche Anmeldung: riedl_photoshop@adbk.mhn.de

Adobe Illustrator ist ein Vektor-Grafik- und Zeichenprogramm. Das Programm eignet sich gut für Logoentwürfe, aber auch komplexe Illustrationen und Kartographie (es ist allerdings kein Layout-, CAD-, 3D- oder Bildbearbeitungsprogramm). Illustratordateien werden auch für Plotter- oder Lasercutter benötigt. In diesem Einführungskurs erlernt man die Grundlagen anhand ausgewählter Übungen.

Voraussetzung: allgemeine Computer-Grundkenntnisse (Mac oder PC)


ADOBE INDESIGN CC „basic“ (1 SWS)  AUSGEBUCHT - BITTE NICHT MEHR ANMELDEN
Der Einstieg in Adobe InDesign

Dozentin: Doris Maximiliane Würgert
Di. 17. und Mi. 18. Dezember 2019, jeweils 10 – 16 Uhr
Teilnehmerzahl: 12
Anmeldung: wuergert_indesign@adbk.mhn.de

Hier werden die grundlegenden Elemente und Funktionsweisen des Programms erklärt und an einfachen Beispielen (Einladungskarte, Plakat) geübt. Der Fokus liegt auf einem möglichst einfachen und zielgerichteten Umgang mit dem Programm, um schnell und sicher eigenständige Druckerzeugnisse erstellen zu können.


EIN HEFT/PORTFOLIO/BROSCHÜRE ERSTELLEN (2 SWS)  AUSGEBUCHT - BITTE NICHT MEHR ANMELDEN
Bildbearbeitung, Layout und Druckreife
Technik: Affinity Photo und Affinity Publisher
 
Dozenten: Iska Jehl, Martin Schmidl, Hubert Sedlatschek
Teilnehmerzahl: 6
 
1. Treffen: Mi. 23. Oktober, 14-17 Uhr - Planung und Besprechung in der Studienwerkstatt Typographie E.ZG 12
Do. 31.10 und Di 5.11, jeweils 14-17 Uhr Bildbearbeitung
Mi. 13.11, Mi. 20.11, jeweils 14-17 Uhr Layout und Druckvorstufe
Verbindliche Anmeldung: jehl@adbk.mhn.de
 
Im Rahmen des Workshops bearbeitet Ihr Bilddateien, layoutet ein 8-seitiges Dokument und bereitet es für den Druck vor.
Ergebnis ist eine Dokumentation eurer eigenen Arbeiten, die anschließend in kleiner Auflage in einer Druckerei gedruckt wird.

Der Workshop vermittelt:
- Grundregeln des Layouts und der Typographie
- Basics in der Bildkorrektur und Vorbereiten der Bilder für den Offset-Druck mit Affinity Photo
- Grundlagen im Layoutprogramm Affinity Publisher
- Fertigstellung des Dokuments für die Druckerei
 
Affinity Photo und Affinity Publisher von der Firma Serif sind eine günstige und gute Alternative zum Platzhirschen Photoshop und InDesign. Die Programme sind sehr ähnlich aufgebaut und zum Teil auch besser.




AUDIO


Im Wintersemester ist derzeit kein Audioworkshop geplant

 


VIDEO


ADOBE PREMIERE (1 SWS)
Basics für Einsteiger

Dozent: Markus Jahn
Mi. 06. November, 10-16 Uhr
Mi. 13., 27. November, 10-13 Uhr
Teilnehmerzahl: 12
Anmeldung per Email: mj@markus-jahn.de

Adobe Premiere ist ein professionelles Videobearbeitungstool aus dem Adobe CC Paket.
Für den Einstieg in diese umfangreiche Software ist der Kurs gedacht.
Inhalt: Anlegen von Projekten, Importieren, Schnitt, Effekte, Export in verschiedene Formate.

Voraussetzung: allgemeine Computer-Grundkenntnisse, Adobe Photoshop u/o Adobe Illustrator


VIDEO WORKFLOW (1SWS)

Workshop für Einsteiger

Dozent: Johannes Karl
Mi. 5. und Do. 6. Februar 2020, jeweils 10–16 Uhr
Teilnehmerzahl: 12
Anmeldung per Mail:johannes.karl.1@googlemail.com

"Welches Programm nimmt man wofür? Das Adobe Paket liefert viele Programme mit und in diesem Workshop gehts um die richtigen Tools.

Voraussetzung: Grundkenntnisse Videoschnitt und Bildbearbeitung (Mac)


WEB


WORDPRESS.COM (Grundlagen) AUSGEBUCHT - BITTE NICHT MEHR ANMELDEN
"Meine erste Webseite"

DozentInnen: Iska Jehl und Hubert Sedlatschek
Di. 19. und Di. 26. November 2019 jeweils 14 bis 17 Uhr
Teilnehmerzahl: 6
Anmeldung: jehl@adbk.mhn.de

WordPress ist absoluter Marktführer, wenn es um Webauftritte geht. Man kann mit WordPress neben Blogs auch eigene Webseiten erstellen. Wir wollen mit euch eine einfache Webseite mit Bildergalerie anlegen und dabei die absoluten Basics erklären.

Der Kurs richtet sich an Einsteiger. Folgetermine sind denkbar.

 


THE ART HAPPENS HERE[1]
Künstlerische Praxis im Netz
Dozent: Volker Möllenhoff
Di. 21. und Mi. 22. Januar 2020, jeweils 10-13 Uhr, Folgetermine sind möglich.
Teilnehmerzahl: 12
Anmeldung per Email: moellenhoff@adbk.mhn.de

Angesichts schablonenhafter Vorgaben von Web-Baukästen und CMS-Systemen stellt der Workshop in der Tradition der frühen Netzkunst die Frage nach freieren, zeitgemäßen Möglichkeiten einer künstlerischen Praxis im Netz.
Der Workshop bietet Einsteigern eine Einführung in verschiedene Aspekte der Web-Programmierung wie etwa HTML, CSS und JavaScript. Im Mittelpunkt steht dabei die auf Processing basierende JavaScript-Bibliothek P5.js [2].

  1. [1] MTAA (M.River und T.Whid): Simple Net Art Diagram (The Art Happens Here), ca. 1997; sowie Michael Connor, Aria Dean und Dragan Espenschied (Hg.): The Art Happens Here: Net Art Anthology. New York: Rhizome/ New Museum 2019
  2. [2] http://p5js.org

We print with a HP Designjet Z3200 photo which delivers long-lasting gallery-quality prints in black and white and color. The printer has 12 inks. The maximum printing width is 110 cm and the maximum length is 10 m.

Posters can be printed a lot cheaper at the LRZ. The files are sent online to the LRZ, the prints can be picked up at the library of the University of Munich: lrz.de/services/peripherie/posterdruck/

 

nm-fine-art-print.jpg

 

BASICS FOR PRINTING

  • Printing is only available for students and staff of the Academy of Fine Arts Munich.
  • We only print on paper rolls.
  • Printing on your own paper and with single sheets is not possible!
  • Please bring your files with 150-200 DPI in RGB.
  • If you have several small pictures on one printed sheet please prepare the file with the right width (for example. 110cm width). See the paperlist further down for the right width.
  • Only JPG, TIFF or PSD-files.

The printer is in room E.O2.06.

 

PRINTING HOURS DURING THE SEMESTER

No Printservice during the Semesterbreak
Tuesday 10 a.m.-12 a.m. delivery of files. The prints will be made during the course of the day.

The person in charge: Mara Pollak, mail@marapollak.de

 

PRICES

HP premium instant dry gloss paper 260 g, paperwidth: 105 cm, price: 30,00 € per sqm
HP everyday instant dry satin paper 235 g, paperwidth: 105 cm, price: 18,00 € per sqm

TECCO pastell paper 230 g, paperwidth: 110 cm, price: 18,00 € per sqm
TECCO matt 230 g, paperwidth: 110 cm, price: 18,00 € per sqm

HP super heavyweight plus matte 200g, Rollenbreite: 105 cm, Preis: 13,00 € pro qm
HP heavyweight coated paper 130 g, paperwidth: 105 cm, price: 13,00 € per sqm
HP universal bond paper 80 g , paperwidth:105 cm, price:13,00 € per sqm

SIHL billbord paper 130 g, paperwidth: 105 cm, price: 4,60 € per sqm + 1 € per ml ink
HP artist matte canvas 390 g, paperwidth: 105 cm, price: 6,00 € per sqm + 1 € per ml ink
HP premium vivid color backlit film 285 g, paperwidth: 105 cm , price: 6,00 € per sqm + 1 € per ml ink

RULES FOR THE RENTAL

Rentals are eligible only for students and employees of the Academy of Fine Arts, Munich. Please always bring an ID and the deposit. Rentals always are on OWN RISK.

The rental takes place in room E.O3.22

Studenthelper in charge is Victoria K.
verleih@adbk.de


RENTAL TIMES IN THE SEMESTER

every thursday
Return: 10:00 to 12:00 am
Rental: 12:00 am to 02:00 pm
Reservations only via email: verleih@neuemedien.adbk.de or during the official rental periods.
Rentals are only possible after attending the introduction workshop, the deposit is 50 € for cameras and 30 € for tripods / microphone / audio devices.


EQUIPMENT

  • Digital SLR (Canon)
  • HDV Videocameras (Panasonic)
  • miniDV Camcorders (Sony and Panasonic)
  • audio recorders
  • external mics
  • various tripods
  • etc.

Auf unserem Blog veröffentlichen wir in unregelmäßigen Abständen Tipps, Tricks und Tutorials:

https://neuemedien.adbk.de

To receive the newsletter, please complete the form below. Please note that you must provide a valid e-mail address.


Subsequently, you will receive an email with a confirmation link. After clicking the link in this mail, you will receive the next edition of our newsletter.


To unsubscribe, please click the link in the respective newsletter.

 

_MG_5081_MG_5072impressionen03impressionen04impressionen05

Basic computer knowledge is a prerequisite for self directed work at the computers. Basics are taught in the introductory course in the beginning of each semester.

 

ONLY STUDENTS WHO HAVE PARTAKEN IN THE INTRODUCTORY WORKSHOP ARE PERMITTED TO USE THE STUDIO

 

NO PRIVATE REPAIR AND NOT PRIVATE BUYER'S GUIDE!


Only students who have partaken in the introductory workshop are permitted to use the studio space or rent the equipment available at New Media. An introductory workshop is held to give general knowledge of the studio. Students may register for this workshop at the beginning of each semester. Student work should be backed up onto personal hard drives, CDs, DVDs, hard drives, or internet server accounts. Hard drives at every workstation are erased regularly. For large projects, it is possible to borrow an external hard drive for the duration of the project. However, students must remember to leave enough time to apply for one beforehand.


1. General Rules

  • The workshops are for fully enrolled students at the Academy of Fine Arts, Munich. Exceptions may be made by the workshop lecturer for guest students.
  • Teaching staff are responsible for the coordination and management of the workshops.
  • The staff must be consulted before work begins on a proposed project. In approving a project, they are agreeing to be available during the project for consultation (help or advice).
  • Any violation of New Media workshop regulations will result in limited or revoked use of the study space.

 

2. Obligations of Participating Students

 

2.1. The following must be observed in order to avoid accidents and damage to health. Please observe the following rules:

  • Follow the instructions of the people in charge of the New Media Studio
  • Anyone under the influence of drugs, alcohol, narcotics, or paraphernalia are prohibited at the New Media studio.
  • Students must behave in a manner that does not harm themselves or others
  • Machinery, work tools, and equipment must be checked to ensure they are in proper working condition before used. Any defects must be reported as soon as they are found to the person in charge.
  • One must make arrangements with the staff to take New Media equipment outside the workshop area before doing so.

 

2.2. The following will lead to having privileges immediately revoked at New Media:

  • Illegal copying of DVDs, CDs and software
  • Manipulation of operating systems and user authorisations
  • Accessing websites with illegal content
  • Using the internet for transferring illegal data (downloading hacked programs, etc.)
  • Installing unauthorised programs of any kind
  • Manipulating or deleting data of any kind

 

2.3. Order and Cleanliness

  • Eating, drinking, or bringing pets into the studio is not permitted
  • All students in workshops are required to maintain order and cleanliness in their workspace. When workshops are over, students must make sure to cleanup after themselves and completely clear their space.
  • Do not block or get in the way of fire-extinguishing equipment, electrical dividers, walking paths, exits, or emergency exits.

 

3. Occupational safety and health habits

Any unauthorised changes made to wiring is dangerous and therefore is prohibited. Any equipment that carries an electrical current must never come into contact with liquid. Laser products may not be opened (such as CD and DVD drives, and laser mouses). While working, it is important to maintain good posture and to avoid reflections from monitors. Regular breaks are crucial when sitting down for long periods of time. Eight minute breaks are ideal after sitting in front of the computer screen for hour-long sessions. Walking around increases increases oxygen flow, which improves one’s ability to concentrate.

 

4. Protocol in the event of an accident

  • Depending on the severity of the injury, the local emergency medical services should be called. The injured person should be brought to the nearest doctor or emergency room in the nearby hospital, or, the charge of the study workshop area first responders. Schwabing: 24 hour Hospital at Kölner Platz 1, 80804 Munich is responsible for treating students of the Academy of Fine Arts
  • All injuries, even those that do not require medical treatment, must be reported to the study workshop manager.
  • All accidents must be reported and documented by the study workshop manager to the academy’s administrative department.

 

5. Fire Safety Fire safety instructions must be observed.

 

6. Work Prohibition

  • The study workshop manager will be the one who decides when someone is banned and when someone is allowed access again to the study workshop.
  • Regarding employment restrictions, the applicable legals actions are as follows:

Former students and others:

The studio workshop is only available to students and staff of the Academy. Former students and all other people are not allowed use of the study workshops.