New Media

DIE SEMINARE FÜR DAS SOMMERSEMESTER 2022 SIND AB APRIL UNTER "WORKSHOPS" ZU FINDEN!

 

Die Einführung in die Studienwerkstatt und Medienpädagogik findet am FR. 29. April um 14Uhr online statt.
Bitte über MyCampus anmelden um den Zugangslink zu bekommen.

 

Der Nachweis einer Einführung in die Studienwerkstatt ist Voraussetzung für deren Nutzung wie auch für die Teilnahme an den Workshops und für den Verleih von Geräten. Die Einführung muss nur einmal während der Studienzeit gemacht werden


Nutzung der Studienwerkstatt Neue Medien/Medienpädagogik

 
Anmeldung zum Arbeiten in der Studienwerkstatt bitte per Email: 
 

 


Großformatdruck:

IN DEN SEMESTERFERIEN KEIN DRUCKSERVICE

 


Blog:

Wir haben viele Tipps und Tutorials zu verschiedenen Themen wie Video, Creative Coding, digitale Bildebearbeitung, Terminal, usw......in einem Blog gesammelt.

https://neuemedien.adbk-muenchen.de/

Passwort: medien

Schaut mal rein, vielleicht findet ihr dort spannende Themen und Anregungen.

WORKSHOPS IM SOMMERSEMESTER 2022,

ANMELDUNG AB 25. APRIL ÜBER MYCAMPUS

 

Die Einführung in die Studienwerkstatt und Medienpädagogik findet am FR. 29. April um 14 Uhr statt (Online).

Anmeldung bitte über MyCampus, damit ihr den Zugangslink bekommt.

Der Nachweis einer Einführung in die Studienwerkstatt ist Voraussetzung für deren Nutzung wie auch für die Teilnahme an den Workshops und für den Verleih von Geräten. Die Einführung muss nur einmal während der Studienzeit gemacht werden



Gestalten mit Adobe InDesign CC
/ II

Dozentin: Doris Maximiliane Würgert

Wer braucht Unterstützung bei der Gestaltung von Printmedien (Portfolio, Katalog, Broschüre, Magazin etc)?!
Wie fängt man an, was ist zu beachten, wie funktioniert die richtige Ausgabe für print und web?
Erklärt und geübt werden die Grundlagen um zum eigenen Layout zu finden und die Erstellung druckfähiger Daten.

Anmeldung für Einzelgespräche ab sofort unter This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. !

 



Sound Recording | geplant Präsenz

„Aufnahme läuft”

Di. 31. Mai und Mi. 01. Juni 2022 - jeweils von 10 bis 16 Uhr

 

Dozent: Raimund Ritz
Teilnehmerzahl 5

 

An zwei Tagen werden Grundlagen aus dem Bereich Audio / Recording vermittelt.
Von Sprach- über Musikaufnahmen, erstellen von O-Ton für Film, das Mischen der verschiedenen Tonspuren,
Strategien für Klanginstallationen: wir machen und probieren!



DTP. Desktop-Publishing mit Adobe InDesign CC | online


Was ist das, wie fängt man an, was ist zu beachten?
Do. 5, Fr. 6., Do. 12. und Fr. 13. Mai 2022 - jeweils 10 bis 15:30 Uhr

Dozentin: Doris Würgert


Teilnehmerzahl: 10

Doris Würgert richtet sich mit ihrem Kurs an EinsteigerInnen und erklärt in einfachen Schritten die Arbeit mit Adobe InDesign. Von der druckfähigen Visitenkarte bis zum mehrseitigem Layout für ein Portfolio ist alles denkbar.



Spezial-Effekte und Animation mit Adobe After Effects
| geplant Präsenz

Video für Fortgeschrittene
Di. 3. und Mi. 4. Mai 2022 - jeweils 10 bis 15 Uhr

Dozent: Martin Zobel


Teilnehmerzahl: 5

Digitales Arbeiten mit den Medien Bild und Ton bietet unfassbar viele Möglichkeiten. Als Grundlage dafür benötigt man Skills in der Bildbearbeitung, im Videoschnitt und optimalerweise auch rudimentäre Kenntnisse in der Soundbearbeitung. Aber was dann? Wie kann man das Potenzial dieser Medien darüber hinaus ausschöpfen? Wie bereite ich mein Projekt vor, wie bringe ich Bild und Ton am besten zusammen und wie kann ich auf kreative Art und Weise mein Filmmaterial mit Spezialeffekten und Animationen anreichern?

In diesem Workshop möchte ich Euren Horizont im Hinblick darauf, was mit dem Medium Film möglich ist, ein Stück erweitern - wir steigen ein in die digitale Video-Komposition.
Im Mittelpunkt steht dabei das Programm Adobe After Effects, setzen es dabei immer wieder in einen nachvollziehbaren Kontext, indem uns anderer bekannter Tools wie Photoshop oder Final Cut bedienen.

Voraussetzung für diesen Workshop sind solide Grundkenntnisse in Adobe Photoshop und Apple Final Cut Pro oder Adobe Premiere. Grundkenntnisse in Adobe Illustrator und Apple Logic (oder einer anderen Soundbearbeitungssoftware) sind hilfreich, werden aber nicht vorausgesetzt.



Affinity Designer für Einsteiger:innen | online

Arbeiten mit Vektoren
Mi. 13. und Do. 14. Juli 2022 - jeweils 10 bis 15:30 Uhr

 

Dozent: Rainer Riedl


Teilnehmerzahl: 10


In diesem Workshop erfahren Anfänger:Innen, was Vektoren sind, wie man damit zeichnet und wofür man solche Zeichnungen verwenden kann. Bislang war Illustrator von Adobe unangefochtener Marktführer, aber seit es den Designer von Affinity für relativ wenig Geld gibt, lohnt es sich, auch diese Alternative anzusehen. Rainer Riedl stellt Euch Affinity Designer vor.

 

Teilnahmevoraussetzung: Affinity Designer auf dem eigenen Computer
Affinity Software gibt es hier als Demo: https://affinity.serif.com/de/education/



Photoshop für Einsteiger:innen | geplant Präsenz


Mi. 11., Mi. 18. und Mi. 25. Mai 2022, jeweils 10-14 Uhr

 

Dozentin: Claudia Badouin


Teilnehmerzahl: 5



 

Ihr wollt Eure Digitalfotos verbessern, z.B. Farbstiche entfernen oder verschattete Partien wieder hervorholen?
Themen:
• Bildauflösung & Bildgröße, Farbmodi
• Standard-Nachbearbeitung: Helligkeit, Kontraste und Farben korrigieren, ggf. Schärfen
• Teilbereiche auswählen und verändern (Auswahlwerkzeuge)
• kleine Fehler wegretuschieren
• Freistellen, Ausschnitte wählen
• die wichtigsten Dateiformate für Druck & Web erzeugen



Bilder professionell bearbeiten mit AFFINITY PHOTO | online

Grundlagen der digitalen Bildbearbeitung für Ein- und Umsteiger: Was ihr schon immer über Pixel, DPI, RGB, CMYK, TIF und JPG wissen wolltet.

Do. 9 und Mi. 15. und Do. 23. Juni 2022,  jeweils 10:30 - 13:30 Uhr

 
Dozentin: Iska Jehl

Teilnehmerzahl: 10

 

Es muss nicht immer Photoshop sein. Affinity Photo von der Firma Serif ist eine günstige und gute Alternative zum Platzhirschen Photoshop und gar nicht so anders aufgebaut, manchmal sogar besser und wesentlich günstiger in der Anschaffung. 
Themen sind u.a.: Bildgröße verändern, Standardkorrekturen, Scharfzeichnung, Verzerrungen und Farbstiche entfernen sowie Retusche. Wir klären Grundbegriffe wie Bildauflösung, Farbraum, Farbprofil, Druckvorstufe.

 

Teilnahmevoraussetzung: Affinity Photo auf dem eigenen Computer

Affinity Software gibt es hier als Demo: https://affinity.serif.com/de/education/




Ständiges Angebot:

 

Hubert Sedlatschek:  Video  - Fragen und Antworten per Email, GoToMeeting
Bitte Kontaktaufnahme per Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Iska Jehl: Digitale Bildbearbeitung, Druckvorstufe, Layout - Fragen und Antworten per Email, GoToMeeting
Bitte Kontaktaufnahme per Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Volker Möllenhoff: #PostEverything - Netzkunst in Zeiten der Pandemie - Theorie und Praxis - Fragen und Antworten per Email, GoToMeeting
Bitte Kontaktaufnahme per Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 


Iska Jehl

 

Room

E.O3.01, Akademiestr. 4

 

Contact


+49 / 89 / 3852 -184


Staff Member

Volker Möllenhoff


+49 / 89 / 3852 -226


Consultation-Hours: on appointment

 

Student Staff

 

Assistent Lecturers

  • Claudia Badouin, digital pictuer editing, layout
  • Raimund Ritz, digital audio
  • Doris Würgert, layout
  • Rainer Riedl, layout and graphics
  • Johannes Karl / Martin Zobel, animation

We print with a HP Designjet Z3200 photo which delivers long-lasting gallery-quality prints in black and white and color. The printer has 12 inks. The maximum printing width is 110 cm and the maximum length is 1000 cm.

 

 

nm-fine-art-print.jpg

 

BASICS FOR PRINTING

  • Printing is only available for students and staff of the Academy of Fine Arts Munich.
  • We only print on paper rolls.
  • Printing on your own paper and with single sheets is not possible!
  • Please bring your files with 150-200 DPI in RGB.
  • If you have several small pictures on one printed sheet please prepare the file with the right width (for example. 110cm width). See the paperlist further down for the right width.
  • Only JPG, TIFF or PSD-files.

The printer is in room E.O2.06.

 

PRINTING HOURS DURING THE SEMESTER
Mondays delivery of files from 10-12 am or via email. The prints will be made during the course of the day. The handout of the prints will be by appointment.

The person in charge: Jonas | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

PRICES

  • HP premium instant dry gloss paper 260 g, paperwidth: 105 cm, price: 30,00 € per sqm
  • HP everyday instant dry satin paper 235 g, paperwidth: 105 cm, price: 18,00 € per sqm
  • TECCO pastell paper 230 g, paperwidth: 110 cm, price: 18,00 € per sqm
  • HP super heavyweight plus matte 200g, Rollenbreite: 105 cm, Preis: 13,00 € pro qm
  • HP heavyweight coated paper 130 g, paperwidth: 105 cm, price: 13,00 € per sqm
  • HP universal bond paper 80 g , paperwidth:105 cm, price:13,00 € per sqm
  • HP artist matte canvas 390 g, paperwidth: 105 cm, price: 6,00 € per sqm + 1 € per ml ink
  • HP premium vivid color backlit film 285 g, paperwidth: 105 cm , price: 6,00 € per sqm + 1 € per ml ink

 

PASSWORTGESCHÜTZTE VIDEO-TUTORIALS AUF DEUTSCH ZUM THEMA:

 

Affinity Photo:

Einstellungen, Programmoberfläche, Gradationskurven, Scharfzeichnen, Farben ändern, Weissabgleich, Maskieren, Retusche, Auswahlen, Ebenen, Fotocollagen

 

Affinity Publisher:

Einstellungen, Programmoberfläche, Textrahmen, Bilder einfügen, Bilder verwalten, Formen und Farben, Textumfluss, Seiten, Masterseiten, Zeichenstile

 

https://tutorials.adbk-muenchen.de/

 

Passwort bitte per Email an This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. oder This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. erfragen.

 

 

tutorials2

 

RULES FOR THE RENTAL

Rentals are eligible only for students and employees of the Academy of Fine Arts, Munich. Please always bring an ID and the deposit. Rentals always are on OWN RISK.

The rental takes place in room E.O3.22

Studenthelper in charge is Simone
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


RENTAL TIMES IN THE SEMESTER

Tuesday 13 - 17 Uhr

Return: 13 - 14 Uhr

Pickup: 14 - 17 Uhr


Reservations only via email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. or during the official rental periods.
Rentals are only possible after attending the introduction workshop, the deposit is 50 € for cameras and 30 € for tripods / microphone / audio devices.


EQUIPMENT

  • Digital SLR (Canon) and Sony
  • HDV Videocameras (Panasonic)
  • audio recorders
  • external mics
  • various tripods
  • etc.

Basic computer knowledge is a prerequisite for self directed work at the computers. Basics are taught in the introductory course in the beginning of each semester.

 

ONLY STUDENTS WHO HAVE PARTAKEN IN THE INTRODUCTORY WORKSHOP ARE PERMITTED TO USE THE STUDIO

 

NO PRIVATE REPAIR AND NOT PRIVATE BUYER'S GUIDE!


Only students who have partaken in the introductory workshop are permitted to use the studio space or rent the equipment available at New Media. An introductory workshop is held to give general knowledge of the studio. Students may register for this workshop at the beginning of each semester. Student work should be backed up onto personal hard drives, CDs, DVDs, hard drives, or internet server accounts. Hard drives at every workstation are erased regularly. For large projects, it is possible to borrow an external hard drive for the duration of the project. However, students must remember to leave enough time to apply for one beforehand.


1. General Rules

  • The workshops are for fully enrolled students at the Academy of Fine Arts, Munich. Exceptions may be made by the workshop lecturer for guest students.
  • Teaching staff are responsible for the coordination and management of the workshops.
  • The staff must be consulted before work begins on a proposed project. In approving a project, they are agreeing to be available during the project for consultation (help or advice).
  • Any violation of New Media workshop regulations will result in limited or revoked use of the study space.

 

2. Obligations of Participating Students

 

2.1. The following must be observed in order to avoid accidents and damage to health. Please observe the following rules:

  • Follow the instructions of the people in charge of the New Media Studio
  • Anyone under the influence of drugs, alcohol, narcotics, or paraphernalia are prohibited at the New Media studio.
  • Students must behave in a manner that does not harm themselves or others
  • Machinery, work tools, and equipment must be checked to ensure they are in proper working condition before used. Any defects must be reported as soon as they are found to the person in charge.
  • One must make arrangements with the staff to take New Media equipment outside the workshop area before doing so.

 

2.2. The following will lead to having privileges immediately revoked at New Media:

  • Illegal copying of DVDs, CDs and software
  • Manipulation of operating systems and user authorisations
  • Accessing websites with illegal content
  • Using the internet for transferring illegal data (downloading hacked programs, etc.)
  • Installing unauthorised programs of any kind
  • Manipulating or deleting data of any kind

 

2.3. Order and Cleanliness

  • Eating, drinking, or bringing pets into the studio is not permitted
  • All students in workshops are required to maintain order and cleanliness in their workspace. When workshops are over, students must make sure to cleanup after themselves and completely clear their space.
  • Do not block or get in the way of fire-extinguishing equipment, electrical dividers, walking paths, exits, or emergency exits.

 

3. Occupational safety and health habits

Any unauthorised changes made to wiring is dangerous and therefore is prohibited. Any equipment that carries an electrical current must never come into contact with liquid. Laser products may not be opened (such as CD and DVD drives, and laser mouses). While working, it is important to maintain good posture and to avoid reflections from monitors. Regular breaks are crucial when sitting down for long periods of time. Eight minute breaks are ideal after sitting in front of the computer screen for hour-long sessions. Walking around increases increases oxygen flow, which improves one’s ability to concentrate.

 

4. Protocol in the event of an accident

  • Depending on the severity of the injury, the local emergency medical services should be called. The injured person should be brought to the nearest doctor or emergency room in the nearby hospital, or, the charge of the study workshop area first responders. Schwabing: 24 hour Hospital at Kölner Platz 1, 80804 Munich is responsible for treating students of the Academy of Fine Arts
  • All injuries, even those that do not require medical treatment, must be reported to the study workshop manager.
  • All accidents must be reported and documented by the study workshop manager to the academy’s administrative department.

 

5. Fire Safety Fire safety instructions must be observed.

 

6. Work Prohibition

  • The study workshop manager will be the one who decides when someone is banned and when someone is allowed access again to the study workshop.
  • Regarding employment restrictions, the applicable legals actions are as follows:

Former students and others:

The studio workshop is only available to students and staff of the Academy. Former students and all other people are not allowed use of the study workshops.

Auf unserem Blog veröffentlichen wir in unregelmäßigen Abständen Tipps, Tricks und Tutorials: Passwortgeschützt, da nur für "medien" Insider!

https://neuemedien.adbk.de

To receive the newsletter, please complete the form below. Please note that you must provide a valid e-mail address.


Subsequently, you will receive an email with a confirmation link. After clicking the link in this mail, you will receive the next edition of our newsletter.


To unsubscribe, please click the link in the respective newsletter.